Patiënt in de kijker

BLOED VOOR FELIX

Soms worden er erg zieke katten binnengebracht…en heel soms hebben ook poezen een bloedtransfusie nodig.

Wat zijn de indicaties voor een bloedtransfusie?
* zware bloedarmoede door een bloeding (inwendig of uitwendig)
* zware bloedarmoede doordat de kat zelf haar eigen rode bloedcellen afbreekt (IMHA= immuungemedieerde hemolytische anemie)
* problemen met de bloedstolling (door een vergiftiging of een auto-immuun proces)
*…

Kiki Vleeschouwers

Hebben katten ook bloedgroepen?
Ja, katten hebben bloedgroepen, net als ons. Er zijn 3 bloedgroepen, A, B en AB. 90% van de katten hebben bloedgroep A. Bloedgroep B zien we eerder bij raskatten en AB is zeer zeldzaam. Ideaal doen we een bloedgroepbepaling van de donor en de kat die het bloed nodig heeft. Soms is er echter geen tijd om dit te bepalen en gebruiken we een donorkat waarvan we weten dat ze bloedgroep A heeft.

Hoeveel bloed wordt er afgenomen van een kat?
Uiteraard kan er geen 600 ml bloed (zoals bij de mens) worden van de donorkat. We gebruiken maximaal 50 ml.

RENA
Rena werd in spoed binnengebracht door zijn ongeruste eigenaar. Deze jonge kater was in de namiddag buiten geweest en had nu grote moeilijkheden om te stappen. Na een grondig onderzoek werd een rx-foto genomen. Hierop was te zien dat het bekken gebroken was. Er was een breuk van het ‘acetabulum’, dit is de kom waar de heupkop in beweegt. Rena was vermoedelijk aangereden…

Kiki Vleeschouwers

Telkens deze kat op haar poot steunde, duwde ze de breuk open en dit veroorzaakt uiteraard pijn. De verschillende mogelijkheden werden met de eigenaar besproken en er werd geopteerd om operatief in te grijpen. De heupkop van het dijbeen werd verwijderd zodat de breuk kon genezen. De spieren rondom het heupgewricht zullen dan voor genoeg stabiliteit zorgen. Rena zal deze poot in de toekomst weer normaal kunnen gebruiken om in de bomen te klimmen en vogeltjes achterna te zitten.

Kiki Vleeschouwers

Een week na de operatie werd een controle-foto gemaakt en steunde hij al op zijn vier pootjes. Dit komt helemaal goed!