Preventieve zorgen

Een regelmatige gezondheidscontrole is belangrijk om ziekten en problemen in een vroeg stadium op te sporen.

Een jaarlijkse vaccinatie beschermt uw huisdier tegen verschillende levensbedreigende ziekten. Wij vaccineren op maat. We bekijken wat uw dier nodig heeft en gaan niet ‘over’vaccineren (meer info bij ‘vaccinatie-advies en titeren’).

Ook voor advies over de beste bescherming tegen huidparasieten, wormen en een aangepaste voeding voor uw dier, kunt u bij ons terecht.

Inwendige ziekten

Dit vakgebied betreft aandoeningen van

• Het maagdarmstelsel (zoals braken, diarree, bloed in stoelgang, slechte eetlust)
  • Het urinair stelsel (zoals blaasproblemen, nierproblemen, plasproblemen)
  • Het endocrien stelsel (dit zijn ziekten van het hormonaal stelsel zoals bijnierproblemen, schildklier- en alvleesklierproblemen)

Vaak zijn bij de aanpak van inwendige problemen verschillende onderzoeken nodig. We beschikken over een rx-toestel, echotoestel en een in-huis bloedanalyse toestel, zodat we snel de juiste onderzoeken kunnen uitvoeren en een gepaste behandeling kunnen inzetten.

Cardiologie

Hartaandoeningen zijn vaak ernstig en vragen een specifieke aanpak.

Onze cardioloog zal met een grondig algemeen onderzoek en eventueel aanvullende onderzoeken (een radiografie van de borstkas, een echografie van het hart, een ecg en/of een bloeddrukmeting) de juiste behandeling voor uw dier bepalen.

Dermatologie

Huidziekten, allergieën, oorontstekingen en tumoren bij huisdieren komen regelmatig voor en verschillende ziekten presenteren zich vaak met dezelfde huidafwijkingen. Dit zorgt ervoor dat de diagnose en behandeling van een huidprobleem vaak niet zo gemakkelijk is.

Onze dermatoloog zal, na een grondig onderzoek va uw dier (microscopie, bloedonderzoek,…), samen met u, de beste aanpak en behandeling voor uw dier bepalen. Hebt u een afspraak met onze dermatoloog, was uw dier dan niet op voorhand en breng alles mee van verslagen/uitslagen/medicatie.

Chirurgie

Dierenartsencentrum De Merode beschikt over twee goed ge-equipeerde operatiekamers met uitgebreide monitoring om uw dier zo veilig mogelijk onder narcose te brengen gedurende de ingreep. Routine-ingrepen zoals castraties, sterilisaties en tandbehandelingen van honden, katten en konijnen worden dagelijks uitgevoerd. Maar ook voor meer complexe ingrepen kunt u bij ons terecht.

Een deel van het aanbod:

• Castraties en sterilisaties
  • Tandreinigingen en -extracties
  • Huidtumoren
  • Maagdarmchirurgie (maagkanteling, obstructies, tumoren, darmresecties, perineale hernia…)
  • Chirurgie van de blaas en urinewegen (tumoren, steentjes, penisamputatie…)
  • BOS-operaties (inkorten van het zacht gehemelte en vergroten van neusgaatjes bij kortsnoeten)
  • Oogchirurgie (cherry eye, entropion, tumoren,…)
Doorverwijzing

Indien u naar ons bent doorverwezen door uw dierenarts, dan is het voor ons erg belangrijk dat we beschikken over zoveel mogelijk informatie.

We zouden u dus willen vragen om alle verslagen en resultaten,… op voorhand door te sturen of mee te brengen naar de consultatie.

Vaccinatie-advies en titeren

In Dierenartsencentrum De Merode vinden we het belangrijk om alle dieren zo goed mogelijk te beschermen tegen verschillende ziekten.

Maar we willen niet ‘over’vaccineren. Daarom bieden we ‘vaccinatie op maat’ aan. We bekijken samen de vaccinaties van uw hond of kat en kijken wat hij/zij nodig heeft. Bij honden kunnen we, in een druppel bloed, de afweerstoffen tegen bepaalde ziekten bepalen (=titeren). Op basis van de uitslag wordt er dan beslist om al dan niet te vaccineren.

Hospitalisatie

Wij beschikken over een grote, comfortabele hospitalisatie-ruimte waar de dieren voor korte of langere tijd kunnen verblijven. De operatie-patiëntjes worden er in alle rust en onder toezicht wakker.

Er is een eveneens een couveuse voor kleine dieren (knagertjes, pups/kittens,…).

Medische beeldvorming

Door het gebruik van digitale radiografie zijn de rx-foto’s van hoge kwaliteit en snel beschikbaar. Zo kunnen we uw dier zo goed mogelijk helpen. Met een echografie kunnen we de organen nog beter in beeld brengen.

Zowel voor een echografie van de borstkas (hart), als van de buik (lever, milt, blaas, nieren,…) kunt u bij ons terecht.

Intern labo voor bloed- en urine onderzoeken

Doordat we de parameters van uw dier in het dierenartsencentrum zelf kunnen bepalen, kunnen we snel tot een diagnose komen en een gepaste therapie instellen.

Voor meer specifieke testen werken we samen met een gerenommeerd laboratorium.

Voedingsadvies

DAC De Merode beschikt over een uitgebreide voorraad aan onderhouds- en medicinale voedingen. Op die manier kunnen we u meestal al direct een voeding meegeven aangepast aan (het probleem van ) uw dier.

Advies over de geschikte voeding voor uw huisdier kunt u steeds vragen aan de balie.

Acupunctuur

Acupunctuur is een techniek om pijn te verlichten en het functioneren van verschillende organen te verbeteren door welbepaalde punten in het lichaam te stimuleren. Het kan hulp bieden bij bepaalde orthopedische problemen (verlammingsproblemen, arthrose,…), luchtwegaandoeningen, maagdarmproblemen, problemen met specifieke organen en epilepsie.

Een voorafgaand onderzoek door uw dierenarts, met een correcte diagnose van het probleem, is onontbeerlijk alvorens men met acupunctuur kan starten.

Wilt u graag meer info of een afspraak voor een acupunctuurbehandeling, bel dan even naar de praktijk.

Gedragsadvies

Hebt u problemen met het gedrag van uw hond of kat, vraag info! We hebben verschillende mensen die zich toeleggen op gedragsproblemen die u met veel plezier tips zullen geven.

Eén van onze medewerkers is gecertifieerde cat-coach (Felinova); het (ongewenste) gedrag van uw kat heeft voor haar geen geheimen meer. Ze kan u begeleiden naar een oplossing voor elk probleem (plassen buiten de bak, agressie, introductie nieuwe kat, introductie baby,…). Ook voor advies en tips bij de opvoeding van uw nieuwe pup, helpen we u graag verder.