5eb5c435-47b1-4d8b-8dc2-3773758a9763

EHBO deel 1: Vergiftiging

Een nieuw jaar, een nieuwe rubriek!

In volgende nieuwsbrieven zullen we telkens een beetje meer uitleg geven over hoe je zelf de eerste zorgen kunt toedienen aan jouw huisdier als er iets misgaat. Komen nog aan bod: reanimatie, bloedingen, bewustzijnsverlies,…

In deze nieuwsbrief: de vergiftigingen die wij het meeste zien bij huisdieren.

1. Menselijke medicijnen
Elke week krijgen we oproepen van dieren die medicatie van hun baasjes hebben opgegeten. Vaak loopt het goed af maar er zijn ook heel wat medicamenten die behoorlijk gevaarlijk zijn. Als jouw dier iets opeet dan is het belangrijk om zo snel mogelijk naar de dierenarts te bellen met de verpakking van het product bij de hand. De behandeling hangt af van wat de hond/kat gegeten heeft, de hoeveelheid en hoelang het geleden is. Soms is het nuttig om het dier te doen braken, soms is dat net niet gewenst.
2. Verkeerd gebruik van vlooienproducten
Vooral katten zijn erg gevoelig voor bepaalde anti-vlooienproducten. Gebruik NOOIT producten voor honden bij een kat. Gebruik ook nooit meer product dan aangegeven op de bijsluiter. Wees voorzichtig met vlooienproducten uit de supermarkt of ‘biologische’ producten; soms zitten er erg schadelijke bestanddelen in.
Symptomen: speekselen, braken, epilepsie, verkrampen van de poten, bewustzijnsverlies, sterfte
Behandeling: U kunt zelf de plaats waar het product is aangebracht al goed wassen en eventueel scheren om verdere opname te vermijden. Sommige katten moeten toch een paar dagen worden opgenomen om de giftige stoffen uit hun lichaam te ‘wassen’ met een baxter en eventueel medicatie te krijgen tegen de krampen/aanvallen.

3. Rattengif
Rattengif interfereert met de bloedstolling en dieren die dit opeten, zullen uiteindelijk overlijden aan inwendige bloedingen (als er geen behandeling wordt ingesteld). Als de opname minder dan 2 uur geleden is, laten we deze dieren braken. Er wordt meestal een antigif gegeven voor verschillende weken. Als het dier er erg slecht aan toe is, dan kan een bloedtransfusie nodig zijn.

4. Chocolade
Chocolade is bijzonder giftig voor onze huisdieren. Hoe donkerder de chocolade, hoe hoger het theobromine-gehalte (=de giftige stof in chocolade) en hoe gevaarlijker.
Symptomen: braken, diarree en onrust, epileptiforme aanvallen, hartritmestoornissen, coma en overlijden
Behandeling: Als de opname nog niet langer dan 2 uur geleden is, dan laten we deze dieren braken. Als de hond al symptomen vertoont dan wordt de hond best gehospitaliseerd om ondersteunend behandeld te worden.

5. Huishoudelijke producten
Schoonmaakmiddelen, vaatwastabletten,…Je kan het zo gek niet bedenken of een hond eet het op. Katten zijn meestal (gelukkig) veel selectiever in wat ze eten. Al hebben we toch af en toe een kat die een giftig product oplikt.
De symptomen en behandeling zijn afhankelijk van het opgenomen product. Heeft uw huisdier iets opgegeten, bel ons dan even voor advies.

7. Tuinproducten
Verschillende producten die worden gebruikt bij tuinonderhoud, kunnen ook giftig zijn voor onze huisdieren. De meeste problemen zien we met kunstmest (maagdarmproblemen), slakkenkorrels en onkruidverdelgers. De symptomen en behandeling zijn afhankelijk van welk product het dier precies opgegeten heeft.

6. Planten en bloemen
Tal van planten en bloemen zijn giftig voor onze huisdieren. Het bekendste voorbeeld is de lelie die nierproblemen geeft bij katten. U kunt het best even uw huiskamer en tuin screenen op giftige planten en deze vervangen door veiligere exemplaren. Eet uw dier toch iets giftig, neem dan contact op met uw dierenarts om te horen wat de risico’s zijn en of een behandeling nodig is.

Comments are closed.