krabbende kat

Krabbende katten

Een kat is een fantastisch huisdier met een enorm aanpassingsvermogen, maar af en toe is er toch een miscommunicatie tussen eigenaar en kat als het gaat over krabplaatsen. Krabben is een natuurlijk gedrag is, dwz dat katten de mogelijkheid moeten hebben om op de juiste plaatsen te kunnen krabben. En daar gaat het vaak mis: de juiste plaatsen.
Katten krabben om 2 redenen: de verzorging van hun nagels of om geuren af te zetten. Als het gaat over de verzorging van hun nagels, kunnen we zelf de plaats creëren waar we willen dat dit gebeurt. Geuren afzetten daarentegen gebeurt op plaatsen die de kat zelf bepaalt om specifieke redenen.
Hoeveel van u heeft er geen mooie, grote (en vooral dure) krabpaal gekocht die eigenlijk niet gebruikt wordt? Deze staat ergens in de hoek van de kamer verborgen en onze katten kijken er niet
naar om. Ondertussen worden de zetels, stoelen en ander meubilair goed onder handen (klauwen) genomen. Straffen helpt absoluut niet, de kat leert hier namelijk niets mee en de band tussen jullie beiden wordt er niet beter door. Als we bekijken waar de kat vaak gaat krabben, is dit op plaatsen waar we zelf veel passeren: doorgangen, zetels,… en dit heeft te maken met onze geuren die rond deze plaatsen hangen. De kat wil voor zichzelf aangeven dat dit veilige plaatsen zijn door de eigen geur hier af te zetten. We kunnen onze katten dus niet “afleren” om hier te krabben.
Als “oplossing” voor het krabben kunnen we dus enkel ervoor zorgen dat onze katten genoeg krabplaatsen hebben en vooral op de juiste plaatsen: krabplankjes/matten aan doorgangen, krabhoeken aan de zetels, kleine krabpaaltjes aan slaapplaatsen, enzovoort. Let er ook op dat de krabplaatsen zodoende geplaatst zijn zodat de kat zich helemaal kan uitstrekken.
NIEUW
Sinds kort is er een nieuw product op de markt: FELISCRATCH. Dit product kan, samen met de juiste therapie, helpen bij het voorkomen van ongewenst krabgedrag. Door het krabben laten katten
visuele en chemische krabmarkeringen achter. Feliscratch is oa een replica van dit pootjesferomoon en zorgt ervoor dat de katten aangetrokken worden naar de gewenst krabplaatsen. Het product laat een blauwe verticale lijn achter op de krabpaal wat een visueel signaal is dat katten aantrekt om te
krabben.
Het kan zeker ook aangeraden worden bij de introductie van nieuwe kittens/katten in huis zodat ze onmiddellijk naar de juiste plaats aangetrokken worden.
!!Krabben kan zeker ook een vorm van stress zijn, dus moet er ook naar een onderliggende oorzaak gezocht worden. Katten kunnen obsessief krabben, overal in huis, omdat ze zich niet goed voelen. Hier dient altijd eerst medisch gecontroleerd worden of alles in orde is en nadien kan er overgegaan
worden tot een gedragsconsult.

Wist u dat wij ook KATTENCONSULTEN aanbieden?

Onze assistente Ellen heeft zich helemaal verdiept in de wereld van het kattengedrag en wil u met veel plezier advies geven over volgende problemen/situaties

Een nieuw kitten in huis
Een senior kat in huis
Introductie kat
Introductie hond
Baby op komst
Mijn kat plast naast de kattenbak
Verhuis
Krabben
Een katvriendelijk huis
Eetgedrag kat
Correct spelen met de kat

U kan steeds een afspraak maken bij haar!

Comments are closed.